HISTORIA MAGISTRA VITAE EST

Lekcje historii powinny powrócić do obowiązkowego nauczania w szkołach średnich. Polsce potrzebni są świadomi obywatele. Tylko oni mogą dbać o swoją ojczyznę z należytą starannością.

W miniony poniedziałek, 7 maja, pod rzeszowską wieżą kościoła Farnego, zainicjowana została akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy, której celem będzie przywrócenie historii do szkół średnich. Działania te wpisują się w ogólnopolską inicjatywę obywatelską, której zadaniem będzie przedłożenie pod obrady sejmu projektu ustawy przywracającej obowiązkowe nauczanie historii w szkołach średnich. Aby tak się stało należy zebrać 100 tys. podpisów.

Akcja rozpocznie się z rozmachem, bo włączy się do niej wiele rad rodzicielskich z gimnazjów – że w marcu  wysłałem listy do blisko sześciuset wysłał listy do rad rodziców z wszystkich podkarpackich  gimnazjów. W tych poprosiłem o opinię w sprawie planowanego ograniczenia, które nastąpi w przyszłym roku szkolnym w liceach, ilości godzin lekcyjnych z przedmiotów humanistycznych oraz przedmiotów ścisłych.

- Ponieważ odzew rodziców był duży, a sytuacja dojrzała do tego, by przedstawić jasną i wyraźną opinię społeczną w sprawie wprowadzenia tak szkodliwej zmiany programowej, rozpoczynamy w naszym województwie akcję zbierania podpisów za przywróceniem lekcji historii do szkół średnich – mówi Jacek Kotula, współorganizator akcji.
Trzeba zwracić uwagę na fakt, że w liceach od przyszłego roku zmniejszy się ilość godzin z innych przedmiotów humanistycznych oraz ścisłych. Takie rozwiązania doprowadzą do tego, że uczniowie nie będą odpowiednio przygotowani do matur.

Przypomnijmy:

Polski rząd rozporządzeniem minister edukacji z dnia 7 lutego 2012 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych – wyrzuca z liceów obowiązkowe lekcje historii. Od 1 września 2012 roku polska młodzież, która po I roku nauczania nie zdecyduje się na maturę z historii – czyli ok. 88 proc. uczniów – kończy nauczanie historii. Zamiast tego proponuje się dziwaczne połączenie lekcji WOS-u, przysposobienia obronnego oraz historii o nazwie „historia i społeczeństwo”.